جديد الموسوعة

جاري تحميل اخر الاخبار...

الأحد، 21 فبراير، 2016

بعدما خلعت زوجها حدث ما لم يتوقع .. شاهد ماذا حدث !





هذا ما فعلته مصرية بسبب خلعها زوجها !


اختارت سيدة مصرية طريقة غريبة للتعبير عن فرحها بالخلع من زوجها السابق، إذ احتفلت بهذه المناسبة وكأنها تحتفل بعيد ميلادها واضعة كل ما لذ وطاب من المآكل والحلوى من مستلزمات هذا الاحتفال مع تورتة أخذت شكل عروس ترتدي ثوباً أحمر، وكتبت معلقة على الصورة التي نشرتها على صفحتها في "فيسبوك” مهنئة نفسها:” ألف مبروك على الخلع.. هم وانزاح” وأضافت :”أحب أقول لكل راجل خايف من الخلع طول ما أنت بتحترم نفسك.. مراتك عمرها ما حتخلعك ولاحتعمل عليك حفلة».

واثارت الصورة وتعليق صاحبتها عاصفة من الإنتقادات والتعليقات الساخرة من مرتادي صفحتها حيث وصف Ahmed Ebrahim السيدة بأنها مريضة نفسية داعياً إياها لعلاج نفسها بدل أن تقيم حفلة، وعلق Mohammed Habib من جامعة الإسكندرية "شكله هو اللي ارتاح منك” وتابع مخاطباً صاحبة الحفلة :” شوفي اللبس اللي انت لبساه..وازازتين البيرة اللي جنبك..وبعدين ابقي اتكلمي”.

وعقّب Hashem Etaby بلهجة متحدية:”إحنا لو نعرفه هنعمله حفلة فى مكان عام وندعو فيها كل رجال مصر على إن ربنا رحمه وخلصه منك”.

وعلقت "مفيش فايدة” أن "من حق الزوجة أن تخلع زوجها وتنفصل عنه طالما أن هناك خلافاً بينهما أو عدم توافق ولكن ليس من حقها -كما قالت- أن تشهّر به”
وردت الزوجة المطلقة على سيل التعليقات والإنتقادات بحقها على حسابها الخاص في "فيسبوك”: "أحب أن أقول لكل الناس اللى علقت تعليقات سلبية على صورتى إنى مش بشجع الستات على الانفصال ولا بدعو لخراب البيوت” وتابعت:” بالعكس الاسرة الناجحة هى أساس المجتمع الصالح… بس الناس اللى اتهمونى بالتهور والجنون وصولا للى شتمونى شتيمة تمس الشرف والأخلاق ،أنتم متعرفوش إيه الظروف اللى مريت بيها، مجربتوش إحساس الظلم والقهر والذل اللى بيأثر في نفسية الإنسان من جوه, وأردفت: "أنا عملت الحفلة دى عشان أبدأ حياة جديدة بفرحة وانسى الفترة الصعبة اللي عشتها”.

وخاطبت صاحب حفلة الخلع:”بطلب من الرجالة اأهم يحافظوا على بيتهم وميرموش ولادهم ويعاملوا زوجاتهم باحترام وبطلب من الستات أنهم يبقوا أقوياء وميخلوش حاجة تكسرهم».


_______________________________________________

إقرأ أيضا