جديد الموسوعة

جاري تحميل اخر الاخبار...

الجمعة، 21 أبريل، 2017

اعرفى ازاي تحافظي على ريحتك حلوة طول اليوم فى الصيف عن طريق ..؟!





ازاي تحافظي على ريحتك حلوة وتجنن طول اليوم!


الريحة الحلوة والمنعشة هدف كل بنت فينا, أنك تسيبي تأثير في اي مكان تروحيه ويبقى ليكي بصمة مميزة ومش بس كده لأ وكمان تحافظي على الريحة دي طول اليوم, ازاي نوصل للتأثير والاحساس المميز ده؟ هو ده اللي هنعرفه النهاردة من خلال الموضوع بتاعنا اللي هنقولكم فيه أسرار الريحة الحلوة والمنعشة لكل بنت.

يلا نعرف سوا الخطوات اللي تخلي بيها ريحتك حلوة على طول:

الشاور:

الشاور حاجة اساسية كل يوم خصوصا لو بتقضي يومك معظمه بره البيت وبتبذلي مجهود, الشاور هينضف البشرة من الأتربة والبكتيريا اللي بتتعرضي لها أثناء اليوم, بنات حوا بتنصحك تجربي شاور جل فروتيني متوفر بمجموعة روايح تجنن زي (الفراولة, الكيوي, الكريز, الفاكهة الاستوائية, المانجو, والبطيخ المنعش) يعني مجموعة كبيرة من الروايح المميزة والمنعشة, هيحافظ علي نضافة بشرتك وفي نفس الوقت هيخلي ريحة جسمك حلوة ويحسسك بالانتعاش.

ازالة الشعر من تحت الابطين:

من اهم النصايح هي ازالة الشعر من تحت الابطين لان العرق مع الشعر في المنطقة دي بيكون بكتيريا اللي بتسبب الريحة الكريهة عشان كده لازم نزيل الشعر باستمرار.

الترطيب:

بعد خطوة الشاور عشان تحافظي على رطوبة بشرتك وتأثير الريحة المنعشة, في اكتر من اختيار قدامك ممكن تستخدمي فروتيني بدي لوشن تدهني بيه الجسم وهو لسه رطب شوية عشان المسام تكون لسه مفتوحة وجسمك يترطب ويتشرب الريحة.

أو لو بتحتاجي ترطيب عميق خصوصا لو إنتي من أصحاب البشرة الجافة بالاضافة لريحة قوية جدا يبقي جربي البدى كريم. ومننساش كمان الهاند كريم وده بيبقي حجمه اصغر وممكن نشيله معانا في الشنطة واحنا بره البيت.

البدي لوشن والبدي كريم متوفرين من فروتيني بالروايح ديه: (الفراولة, الكيوي, الكريز, الفاكهة الاستوائية, المانجو, والبطيخ).

استخدام مزيل العرق:

مزيل العرق مش بس بيدي ريحة حلوة لأ ده كمان بيقلل افراز العرق, احرصي علي استعمال المزيل كل يوم الصبح قبل نزولك من البيت.

نضافة الهدوم:

طبعا بعد نضافة الجسم وترطيبه وبقت ريحته حلوة ومميزة مينفعش نلبس هدوم مش نضيفة ونضيع اللي احنا عملناه, لازم نغسل الهدوم بشكل مستمر ونحافظ على نضافتها ونغير دايما اللبس يعني منلبسش نفس الطقم اكتر من مرة أو مرتين بالكتير.

خلي البدي سبراي معاكي في الشنطة:

البدي سبراي بيدي احساس وريحة منعشة ودايما بننصح إنك تستعمليه يوميا وكمان خلي معاكي عبوة البدي سبراي في شنطتك عشان تجددي شعورك بالانتعاش علي مدار اليوم, وفي انواع من السبراي بتدوم لوقت طويل زي بدي سبراي فروتيني ومتوفر بروايح الفاكهة المنعشة (الفراولة, الكيوي, الكريز, الفاكهة الاستوائية, المانجو, والبطيخ).

تنضيف الاسنان:

لازم نغسل اسنانا من 2 – 3 مرات في اليوم عشان نتخلص من ريحة البهارات او البصل والثوم في الاكل ونقتل اي بكتيريا بتسبب ريحة كريهة للفم, وفي حاجة مهمة دايما بننساها وهي تنضيف اللسان احرصي إنك بعد ما تغسلي سنانك مرري الفرشة على اللسان عشان تزيلي اي بكتيريا من عليه.

حافظي على نفسك منتعش:

عشان ندي نفسنا ريحة منعشة وحلوة نستخدم معطرات الفم بعد الاكل, او ناكل لبان بالنعناع بيساعد على تنضيف الاسنان وبيخلي ريحة النفس حلوة, بس عشان رشاقة جسمك استخدمي انواع اللبان اللي مفيهاش نسبة سكر عالية.

دلعي نفسك بالحمام المعطر:

ممكن تخلي الخطوة دي اخر الاسبوع في الويك اند عشان تتخلصي من توتر الاسبوع كله وتريحي جسمك, املي البانيو وحطي فيه بابل باث أو أي زيت عطري بتحبيه و استرخي واستمتعي بوقتك وخلي الريحة المنعشة تتخلل بشرتك وهتطلعي من الحمام ده بمود مختلف خالص.

ادي الريحة فعالية اقوى وثبات لفترة اطول:

اخر نصيحة حابين نقولهالك هو انه الافضل عشان تستمعتي بريحة اقوى انك تستخدمي منتجات من ماركة واحدة و flavor أو ريحة واحدة لأن ده هيدي تناغم في عطرك يعني مثلا استعملي منتجات كلها بنكهة الفراولة أو البطيخ ما بين الشاور جيل, البدي لوشن والبدي سبراي..كده الريحة الحلوة هتثبت فترة اطول معاكي وكمان هتستمتعي بمود حلو وهتسيبـبي تأثيرك في اي مكان تروحيه.

ادي الريحة فعالية اقوى وثبات لفترة اطول

 زي ما بنات حوا دايما بيطلبوا مننا نرشح لهم افضل المنتجات احنا النهرده حبينا نرشحلكم منتجات ماركة “فروتيني”.

فروتيني ماركة المانية من الماركات المميزة جدا في منتجات العناية بالبشرة خصوصا بروايح الفاكهة الخلابة, بدأ في سنة 1990 ومن وقتها ومنتجاته عليها اقبال شديد من البنات في مختلف الأعمار.

هتلاقوا منتجاته موجوده في كارفور, صيدليات العزبي, صيدليات سيف, صيدليات الروماني, صيدليات رشدي, صيدليات مصر, لا بوتيه بوتيك, سامي سلامة, رويال هاوس.



____________________________________________

إقرأ أيضا